بي خود

Saturday, March 25, 2006

فاميلهاي جديد

يكي از خوبيهاي عيد اين است كه آدم را به ياد فاميلهايش مياندازد كه اگر نبود اين ديد و بازديدها و احوال پرسيهاي زوري! به كل فراموش ميكرديم كه كي به كي هست و كي از فاميل كم شده و كي اضافه! و اما اضافه شدگان كوچك و دوست داشتني و دردسر شيرين انتخاب نام
انتخاب نام براي نوزاد كار لذت بخشي است كه بر مبناي سليقه پدر و مادر يا بنا بر خوش آمد بزرگان فاميل يا شايد هم براي لجبازي با آنها انجام ميگيرد ولي نكته جالب اينجاست كه پدرها و مادرها در انتخاب نام براي جگرگوشه شان به راي و نظر خودشان و تمام اعضاي فاميل و گاهي همسايه ها اهميت ميدهند و به تنها چيزي كه فكر نميكنند نظر فرزند دلبندشان است! تعجب كرديد؟ نظر فرزند؟ نظر نوزاد؟ بي ربط بود؟ اتفاقاً خيلي هم با ربط است. اگر كودك چند روزه يا چند ماهه يا چند ساله، مشكلي با انتخاب نامش نداشته باشد و با هر چه كه شما بناميدش سر بچرخاند به اين معني نيست كه انتخاب شما درست بوده كه حتي اگر بر او نامي غير انساني (مثل درخت) بگذاريد باز هم اعتراضي نخواهد كرد. اما ده سال يا بيست سال يا سي سال آينده چه جوابي براي دختر و پسر بيست ساله و سي ساله تان داريد؟
چه جوابي داريد در برابر جوان برومندي كه بازخواستتان ميكند كه پدر مسلمانم! مادر با ايمانم! چرا براي من كه نوزادي بودم بي زبان و بي تميز، نامي انتخاب كرديد مناسب با عقايد خودتان؟ من كه اكنون دين مسيح يا بودا يا هركس ديگر يا حتي بي ديني را برگزيده ام چرا بايد احمد و علي و محمد و زهرا و زينب ناميده شوم (يا برعكس)؟
ما تنها مجازيم براي كودكمان نامي ايراني انتخاب كنيم (يا اگر مثلاً نروژي هستيم، نامي نروژي)، به چه اجازه اي فرزندمان را با نامي غير از هويت حقيقيش ميناميم؟ اگر آيين مسلماني را يا هر دين و مذهب مقدس و غير مقدسي را (چه اختياري چه اجباري) آيين زندگي خود ميدانيم به چه حقي فرزندمان را مجبور به پيروي از همين آيين ميدانيم. اگر شما ايراني هستيد مليت اكنون كودكتان ايرانيست و اگر آمريكايي هستيد مليت كنوني كودكان آمريكايي. لطفاً اين قسمتها را با لحن ناسيوناليستي نخوانيد چرا كه اعتقادي به مليت و قوميت ندارم و رها از همه دسته ها و گروه ها و نژادها، چنين ميپندارم كه در اين كره خاكي تنها دو گونه انسان ميزيند : مردها و زنها، و تقسيم بنديهاي ديگر را همه پوچ در پوچ ميدانم
اما مليت دست كم در بدو تولد انتخابي نيست، ما با مليت زاده ميشويم، با مليت پدر و مادرمان، و هر كس ميتواند در هر زمان كه خودش بخواهد مليت و دين و آيين و مذهبش را تغيير دهد و نامي متناسب با مليت و آيين جديد بر خود نهد، شايد با همين استدلال بگوييد خوب هر كس هم ميتواند نام اسلاميش را تغيير دهد. با فرض اينكه چنين كسي را به جرم ارتداد و برگشتن از دين گردن نزنند، اين كار مانند اين است كه نجاري بر نشيمنگاه صندليهايش چندين ميخ تيز و درشت بگذارد و بگويد هركس خوشش نميايد خودش ميخها را بيرون بكشد!!! ما قبل از اينكه مسلمان يا مسيحي يا كافر باشيم ايراني هستيم (يا نروژي يا آمريكايي يا هرجاي ديگر). نامگذاري فرزند با نامي كه غير از مليت اكنونش نشانگر چيز ديگري هم باشد، پرسش هاي بي پاسخي را در پي خواهد داشت

6 Comments:

  • سلام
    گرچه که این بحث در ذات خودش دچار تناقض است و فرزند در همه حال می تواند نسبت به انتخاب اسم در آینده شاکی شود و یا خوشحال.

    اما تا ما هستیم،خدا نیست!!!1

    By Anonymous Anonymous, at 11:17 AM  

  • قرار نيست نامي برگزينيم كه فرزند هرگز شاكي نشود! بلكه بايد نامي را انتخاب كنيم كه براي پرسشهاي شكايت آميز پاسخي درخور داشته باشيم. اگر فرزند من بپرسد كه چرا نامم را بهرام گذاشته اي ميتوانم به او بگويم من و تو ايراني هستيم و من از اين نام خوشم ميامد. اگر دوستش نداري عوضش كن. ولي اگر بگويد چرا نامم را اصغر يا مارتين! گذاشته اي چه بگويم؟
    اگر بگويم چون زماني در يك جاي دنيا عده اي بوده اند كه من خود را هم راي و هماهنگ با آنان ميدانم و چون دست بر قضا عرب مسلمان يا آنگلوساكسون مسيحي بوده اند نام تو را چنين انتخاب كرده ام آيا فرزندم نخواهد گفت اين اعتقادات و هماهنگيها به من چه ارتباطي دارد؟؟؟

    دوست من خوشحال خواهم شد اگر استدلال متناقض بودن ذات اين بحث را بگوييد... مايلم كه از آن دفاع كنم

    By Blogger bikhod, at 12:34 PM  

  • سلام
    بزرگوار همانطور که شما وجه ملی را ترجیح دادی،ممکن است فردا فرزندت وجه دیگری را برگزیند
    در هر حال من و تو بااندیشه خود اسم انتخاب می کنیم و معمولا سعی می کنیم اسم برازنده ای باشد که ممکن است از دید فرزندی که بزرگ شد نباشد
    این تناقض همواره هست
    برای بررسی بهتر می توان به طور آماری دید که فرزندان بزرگ شده از چه اسامی دل زده هستند می دانی کسانی که اکنون پدر و مادر ند زمانی فرزند بوده اند!1
    من نظرم را به احترام مطلب شما نوشتم چون آنرا خواندم

    By Anonymous Anonymous, at 1:16 PM  

  • sale no mobarak
    bashe say mikonim esme khob vase bachamoon entekhab konim !
    age dokhtar shod soghra joon age pesar shod cheraghalý

    By Anonymous Anonymous, at 10:42 PM  

  • commente ghabli man boodam

    By Anonymous Anonymous, at 10:43 PM  

  • وحيد خان! انگار كه شما نيز چون من درگير واژه بازي هستيد ... همچنان دليلتان براي اثبات تناقض ذات بحث قابل قبول نيست. گفته بودم : " بايد نامي انتخاب كنيم كه براي پرسشهاي شكايت آميز پاسخي درخور داشته باشيم" و گفته ايد : "سعی می کنیم اسم برازنده ای باشد که ممکن است از دید فرزندی که بزرگ شد نباشد" عبارت دوم ارتباط معني داري با عبارت اول ندارد پس نميتواند پاسخ مناسبي قلمداد شود. يكي از اشتباه هاي ما واژه بازان اين است كه براي اثبات درستي نتيجه گيري خود به يك فرض درست ولي نامربوط استناد ميكنيم

    By Blogger bikhod, at 10:44 AM  

Post a Comment

<< Home